söndag 16 februari 2014

Den utlovade rapporten!

Här kommer den utlovade rapporten om helgens fiske. Lite sent, men ett 8 års kalas för våran son Oskar, kom före.

Helgen började med HFK möte hemma hos Gesse och Zorica i fredags kväll.
Klubbtävlingen som skulle gått av stapeln under lördagen, blev inställd allaredan under fredagen, på grund av sydligt utlovade vindar runt 10sek.

Mötet gick som vanligt bra och blev roligare desto närmare midnatt vi kom :)

Stort tack alla, och framförallt Gesse, Zorika och Peter (Rödingen) för mycket trevligt sällskap, god mat/dryck och för sovrum med automatisk väckning, på grund av temperatur förändringar :)

Ingen sovmorgon här inte.


Strandnära fiske fick gälla.

Strax efter kl 6 började jag riggandet av båten i hamnen.
Vinden tjöt som aldrig förr i båtarna och oddsen för att kunna gå ut och fiska kändes inte så stora.
Eftersom jag ändå skulle starta hjälpmotorn en stund, så kunde jag lika gärna rampa i medan hamnen var tom.
Tom förutom på en spinnfiskande båt (Kristian) som länge legat i startgroparna.

Efter att båten hamnade i vattnet och bilen var parkerad så lugnande sig blåsten, vilket gjorde att sydostvinden inte kändes så besvärlig längre.
Sydvinden skulle komma vid 11 tiden enligt SMHI vilket gjorde att det var bäst att passa på.

Jag och 3 båtar till var ute idag.
Den lovade blåsten skrämde nog bort de flesta. 

Väl kamouflerade landfiskare!

Dagens största. Lite över 80 centimeter och nästan 6 kilo löjfångad Gullspångare.


Här började gränsen gå för vad som var fiskbart i sydostan vinden.
Bara att vända tillbaka in mot Silon igen. 

Keskitalo med gast nöter på i snöbyn. Hårda grabbar.
Jag däremot stänger dörren ut, vrider Webaston till 17 grader,
sätter på vindrutetorkarna, häller upp kaffet och väntar på att rullen ska knarra. 


Tillbaka i hamn. Inte var dag man kommer in då det är ljust ute!
Det känns som om det bara har varit halvdag!

Summering:
Bra med hugg fram till middagen. Högg på det mesta då. Eftermiddagen var riktigt trög, men jag var mer än nöjd.
3 fina fiskar med hem, som nu ska lämnas in för rökning på Sjöarps rökeri.


Jag har även glömt att förtälja att jag kommer skriva lite på Mer Lax i Vätterns blogg också framöver.

Den stora delen av styrelsen i Insamlingsstiftelsen är ny från och med 16 februari 2014.

Vi som sitter där nu, ska verkligen försöka göra allt vad vi kan, för att få till ett så bra laxfiske i Vättern framöver.
(Bra laxfiske! Alltså så som det är i sjön just nu)


Inga kommentarer: