Då var den årliga servicen gjord. Sedan jag började använda petflaskor till hjälp så har mängden utspilld olja nästan varit obefintlig.
Tar några timmar ändå beroende på hur mycket som ska göras.
Uppskuren petflaska överst som är tejpad till rätt ställning. Sedan petflaska som tratt ner i dunken. |
Bara att öppna, och låta rinna ner. |
Bara att trä på flaska och sedan tillta upp motorn max. Skruva sedan loss filtret försiktigt och låta oljan rinna ner i den fasttejpade lilla flaskan. |
Bara att plocka bort och hälla ut slatten. |
Även till bytet av växelhusoljan är petflaskan bra som tratt. |
Detta är nu gjort:
-Bytt olja och brickan till oljepluggen.
-Bytt oljefilter.
-Bytt växelhusoljan och brickan till pluggarna.
-Bytt stiften 4st.
-Smörjat fettniplarna.
-Kollat blindvajrarna och anoderna.
-Kollat luft och bränsleslangarna.
Nästa gång är det detta som gäller:
-Byte av impeller.
-Byta bränsleslangarna.
-Byta lågtrycksbränslefilter.
-Justering av tändningsinställning, ventilspel och
vattenpump.
+ vanlig standardservice så klart.
Nu är det dags att börja montera radarfäste. Får nog bli imorgon det.
2 kommentarer:
Ta bort sidokåporna så går det mycket lättare.
Hej Anonym!
Jag brukar göra det när jag ska komma åt fettnippeln till kopplingen (vart tredje år), annars känns det bara som onödigt besvär.
Jag har ju fortfarande olja kvar i filtret, vilket gör att jag ändå måste tillta upp och hålla något under.
Eller har du något bra tips på det? Och vad vinner jag på att ta bort sidokåporna?
MVH Jonas
Skicka en kommentar