fredag 27 december 2013

Fredningsområden på Vättern

Efter några dagars jobb, så börjar jag till slut få ordning på alla områden. Inte det enklaste att programmera in och flytta waypoints mellan olika system.
  

Karta fredningsområden

Det GPS-system som svenska sjökort idag använder är referenssystemet WGS84. Det ger positionen med hjälp av latitud och longitud. Att man sedan kan skriva koordinaten på en rad olika sätt och ändå få fram samma position brukar ställa till det lite. I alla fall för mig.

Nu är alla punkterna (som man kan ha nytta av när det gäller Vätterns fredning och förbudsområden) inlagda i datorn.

Alla områdespunkter är nu inlagda i ett kartprogram som heter Fugawi.


Jag kör dom sedan i ett program som heter GPS Babel för att kunna få ut dom i det filformat som respektive GPS mottagare kräver.

Svårigheterna kommer oftast när man har en skriven koordinat på papper som sedan ska matas in i ett navigationsprogram eller plotter eller ska flyttas mellan olika program och plottrar.

En latitud kan tex. uttryckas på tre olika vis. Men ändå visa samma plats!  


Via ett program som heter GPS babel får jag sedan fram rätt format till respektive GPS:er. 

Nu har jag i alla fall alla punkterna på fil, så är det någon som vill ha dom att lägga över i GPS:en så är det bara att höra av sig. Bara för mig att mejla över, i så fall.


6 kommentarer:

Mikael Risberg sa...

Hej,
Jag har lagt ut detsamma som du.
Fredningsområden på Vättern.
Är lite osäker om jag fått allt rätt.
Tar tacksamt emot dina filer på mail.
mikael@abu-trolling.se
Med vänlig hälsning
Micke Risberg

Unknown sa...

Snyggt arbete

Skulle gärna ha dom på fil.
Vill du mejla dom till kristian.lindegaard@gmail.com

Vh
Kristian

Unknown sa...

Hej!
Åkte lite fel förra året så de drog mig lite i örat och vill inte göra om misstaget så jag tar tacksamt emot en fil om det går bra.
//P

storhugg@hotmail.com

Unknown sa...

Hej,

Tar gärna en fil för Lowrance tack!

Mvh

Pierre

pickan@yrsel.nu

Anonym sa...

Hej! Finns detta fortfarande? Vore underbart om jag kunde få det att lira med min Lowrance 7200c?
Om möjligt maila gärna mig.
Davidsemb.ufc@gmail.com

Anonym sa...

Hej, var ganska längesedan denna var aktiv men har du möjlighet så tar jag gärna en fil med. Det Jag la in i min lowrance visade sig vara helt fel när jag kom ut på sjön.

Mvh Daniel Johansson
Dannematte80@Hotmail.com