fredag 10 januari 2014

Ingen sänkning av minimimåttet på laxen i Vättern!


Många är ni som frågar mig om information angående Gullspångslaxen i Vättern.
Ni vill att jag ska skriva på bloggen, men det blir inte bra om jag skriver vad JAG tycker, tänker, tror eller gissar.

Det jag skriver måste vara korrekt, annars får jag inget förtroende från dom som jobbar med frågorna.
  
Här kommer kanske lite nyheter för er som är intresserade. Så här är läget just nu, angående sänkningen av minimimåtttet på laxen i Vättern.

Denna informationen här nedan är tagen från Vätternvårdsförbundets hemsida.


Ingen sänkning av minimimåttet på laxen till 50cm från dagens 60cm.

Skrivelsen som Länsstyrelsen skulle skicka in, om att minska minimimåttet på laxen till 50cm från 60cm, kommer inte att skickas in som det var tänkt.

Man beslutade på Samförvaltningen fiskes senaste möte att skjuta på skrivelsen och att det ska tas upp som en punkt på deras nästa möte. Anton Hallden ser till att ett underlag tas fram till nästa möte, och presentera det i god tid för att representanterna ska ha tid att förankra det bakåt. Sedan ska då beslut tas om skrivelsen ska läggas på is eller inte.


Representanter för sportfiskarna på Samförvaltningen fiskes möten är enligt Sportfiskarna från och med nu:

Markus Lundgren, biolog på Sportfiskarnas kontor i Göteborg, troligtvis suppleant.
Alf Hultqvist, Sportfiskarna troligtvis, ordinarie ledarmöte

Enligt Marcus kommer han nog även vara med i Vätternvårdsförbundets styrelse framöver.

Mer info om Gullspångslaxen i Vättern kommer senare. Jag lovar.

Vi syns i Hästholmen imorgon / Jonas


Inga kommentarer: